Jak otěhotnět, když se nedaří

25.12.2017


V tomto článku bych ráda shrnula naši cestu k otěhotnění, která bohužel nebyla ani zdaleka tak snadná, jak jsme si představovali :)

Všechno začalo tak, že jsem byla single, chtěla jsem rodinu, ale nikde jsem nemohla potkat toho pravého, s kým by bylo fajn ji mít. Mé vztahy za poslední dobu byly jeden velký průšvih. Vždy jsem si plánovala mít první dítě do 25 let, protože chci být mladá mamina. Kariéru už jsem stihla udělat a na dítě jsem se těšila. Jenže najednou mi bylo 23 a stále jsem neměla žádný vážný vztah a bylo mi jasné, že i kdybych našla skvělého muže teď, tak to stejně nějakou dobu bude trvat, než se dostaneme do té fáze. Také jsem pomalu přestávala doufat, že někdo takový existuje, proto jsem se rozhodla pomoci alespoň někomu, kdo měl štěstí v neštěstí - tedy měl muže, ale nemohl otěhotnět. Rozhodla jsem se darovat vajíčka (ale na tohle téma až jindy). A darovala jsem celkem třikrát během jednoho roku, což už je pořádná nálož hormonů. Několik dní před posledním odběrem jsem ale poznala JEHO - znáte ten pocit, když spolu strávíte dvě hodiny, povídáte si, a máte pocit, že jste potkali spřízněnou duši... Vídáte se týden, a za ten týden už pochopíte, že ON je přesně to, co jste vždycky chtěli. Máte stejné názory, skvěle si rozumíte, a najednou si uvědomíte, že s ním si dokážete představit strávit zbytek života, přestože nejste zrovna ten nejvíc tolerantní člověk pod Sluncem. Po posledním odběru vajíček a dalších dvou měsících randění se mě přítel zeptal, jestli bych s ním nechtěla mít dítě. Já jsem to považovala za vtip, také jsem docela paranoidní typ, kteří si všechno raději pojistí na třikrát, než aby se spálil. Přesto jsem souhlasila a byla jsem přesvědčená, že otěhotním hnedka, protože to máme v rodině, stejně tak jako on. Moje tělo ale mělo neuvěřitelně rozházené hormony díky darování vajíček, takže jsem v podstatě neměla menstruaci. Třeba 4 měsíce v kuse. Chodila jsem ke gynekologovi pro vyvolávací injekce, ale i lékař mi řekl, že prostě musím čekat, než se tělo srovná samo, a že to může trvat i 3 roky. Trpělivost ale není zrovna moje silná stránka, takže tohle pro mě nebylo řešení. Ihned jsem tedy sedla k internetu a začala hledat informace o tom, jak nastartovat cyklus a jak otěhotnět.                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
Čím začít                            
                                                                                                                                                     

Když jsem si na začátku celého procesu uvědomila, že ze mě brzy bude matka, chtěla jsem, aby se u mě moje dítě mělo dobře. Sice jsem byla zvyklá chodit hodně do fitka, ale poslední dobou jsem to trochu flákala, takže bylo načase znovu začít. Také jsem začala jíst mnohem víc ovoce a zeleniny, omezila jsem fast foody a sladké (zvlášť to sladké je důležité, protože příliš mnoho cukru v těle může být problém při otěhotnění) a celkově jsem zlepšila životní styl. Rozhodně je dobré zahrnout denně do jídelníčku chia semínka, jsem přesvědčená o tom, že dokáží zázraky. Také je nutné pít dostatek čisté vody a je vhodné omezit kávu.                                                                                                                                                                                        Co mi vůbec nepomohlo                                                                                                                                                                                                                                                               Ženský čaj - toto byla první věc, kterou jsem na internetu našla. Bylinkové čaje na úpravu cyklu a nastartování ovulace. Byla jsem přesvědčená, že můj problém je velmi malý a bude stačit snadné řešení, protože lékař mi po několika vyšetřeních řekl, že žádný problém kromě nepravidelné menstruace nevidí. Tento čaj sice chutná dobře, bohužel účinky jsem nepozorovala vůbec žádné.                                                                                                                Kapky Gynex - už trochu silnější kalibr v porovnání s Ženským čajem :) má stovky kladných recenzí, prý pomáhá na všechno možné, údajně takový malý zázrak. Používala jsem ho snad 5 měsíců, bohužel výsledky také žádné, a navíc ta chuť je vážně otřesná :)                                      Kyselina listová - určitě je super ji brát pro plánované těhotenství, nicméně všude čtu, jak by měla pomáhat otěhotnět. Bohužel na mě neměla žádný efekt po této stránce, zrovna tak jako Vitamin E na podporu plodnosti.                                                                                                      Vitaminové doplňky různých značek - na doporučení gynekologa jsem dostala letáčky s reklamou na různé vitamíny, kde se cena měsíčního balení pohybuje okolo 400-800 Kč. Slibují úpravu cyklu, snadné otěhotnění a tak dále. Podle mého názoru je to akorát předražený business. Zaprvé recenze na tyto vitaminy jsou tak 50/50 - přijde mi, že je berou víceméně ženy, které si chtějí těhotenství "pojistit", ale žádný problém není. Pak lze jenom těžko říct, jestli těhotenství pomohly vitaminy, nebo by to šlo i bez nich. A pokud to někomu nejde už delší dobu, pak většinou ani tento "zázrak" nepomůže. Zadruhé když si přečtete složení a koupíte si jednotlivé složky zvlášť, ušetříte docela pěknou sumu.                                                                                                                                                                                 
"Hlavně na to nemyslet"                                                                                                                                                                                                                                                              
Nevím, kdo tohle vymyslel, ale je to to nejhorší, co vám někdo může poradit, pokud se už nějakou dobu snažíte a nejde vám to. "Nemyslet na to" se dá možná na začátku a jsem přesvědčená, že tohle může poradit skutečně jen někdo, kdo otěhotněl "omylem" nebo hned napoprvé. Ale pokud nemáte zrovna sex každý den nebo obden, pak samozřejmě musíte přemýšlet, kdy máte ovulaci, kdy je nejlepší čas, a nějak to "naplánovat". A i když tohle všechno třeba na 3 měsíce vypustíte, a prostě si užíváte (i to jsme zkusili), tak to stejně nepomůže. Takže za mě určitě nedoporučuju :)         
                                                                                                                                                                                                                         
Pojďme se tedy podívat na to, co mi pomohlo ve snaze otěhotnět a co bych rozhodně všem doporučila :)                                                                                                                                                                       
                                                                                                                                 
Vyšetření u lékaře                                                                                                                                                                                                                                                                                
Toto by měl být první krok, pokud se vám už nějakou dobu nedaří (uvádí se jeden rok) a nebo pokud víte, že máte nějaký problém, který je potřeba řešit. Což já jsem tedy měla, proto jsem mého gynekologa uháněla o všechny možné testy zhruba po půlroce neúspěšného snažení. Jednalo se o sérii krevních testů, běžné gynekologické vyšetření, hormonální vyšetření, dále spermiogram u partnera. Vše bylo v naprostém pořádku a prý nemáme žádný problém. To mi ale jako odpověď nestačilo a bylo mi nabídnuto následující:                                                                                                                                                                                                                       
Vyšetření průchodnosti vejcovodů                                                                                                                                                                                                                                            
Jedná se o chirurgický zákrok, který může být v celkové nebo v lokální anestezii. Já jsem podstoupila toto vyšetření po více než roce snažení jako poslední možnost před tím, než bych byla odeslána do Centra asistované reprodukce. Podstoupila jsem variantu v celkové anestezii (laparoskopii), proto nemohu srovnávat, ale z toho co vím od lékaře a od zkušeností ostatních, můžu shrnout toto:                                                                                                              V lokální anestezii: lékaři obecně toto moc nedoporučují a nepřistupují k tomu. Je to bolestivé, velké procento pacientek poté omdlí bolestí. Je to vhodné opravdu jen ke zjištění případného problému, ale pokud by skutečně nějaký našli, stejně je nutné podstoupit laparoskopii a problém odstranit. Samozřejmě po zákroku můžete odejít domů a při klidovém režimu se dá víceméně normálně fungovat.                                                                                    V celkové anestezii (laparoskopie): Po sérii předoperačních vyšetření se provádí v nemocnici jako klasická operace. Jeden den ráno přijdete, můžete ten den sníst jen lehkou snídani. Odpoledne vám dají klistýr a prášky na spaní. Druhý den ráno se osprchujete, nadadíte kompresní punčocháče a čekáte, až na vás přijde řada. Pak jdete na sál, kde vám výkon provedou. Zároveň pokud najdou nějaké srůsty, mohou je rovnou odstranit. Celá akce trvá maximálně hodinu. Probudíte se na JIPce, kde (již druhý den) hladovíte - protože trochu br.kaše a hořký čaj nepovažuju po dvou dnech hladovění za jídlo :) Dostanete další prášky na bolest a na spaní, pokud je to potřeba. V břiše máte 3 díry (v pupíku a po stranách) kudy zavedli sondy do břicha. Břicho je vlivem plynu stále nafouknuté. Další den ráno většinou můžete jít domů, musí vás vyzvednout doprovod, protože to fakt docela bolí. Tak týden je potřeba zůstat doma a odpočívat, ale já jsem už za dva dny byla schopná celkem normálně fungovat. Při této operaci mi našli na jedné straně mírné srůsty, takže ty se rovnou odstranily :) Říká se, že po tomto vyšetření je největší šance otěhotnět první dva měsíce, protože ty cesty jsou "profouknuté" a jde to snadno. No, v našem případě to tedy byly 4 měsíce... :)                                                                                                                                                           
Hormonální Jóga                                                                                                                                                                                                                                                                                Nejdřív bych ráda uvedla na pravou míru, že já jsem asi ten největší žijící odpůrce jógy. Přijde mi to jako neuvěřitelně nudné cvičení bez efektu - já jsem spíše kardio typ :) Ale po roce neúspěšného snažení o miminko je člověk ochotný zkusit téměř vše.                                          Hormonální jógu vymyslela dáma jménem Dinah Rodrigues jako pomoc na téměř všechny ženské potíže spojené s hormony - ať už se jedná o léčbu štítné žlázy, stavy spojené s menopauzou, nefungující cyklus, léčba polycystických vaječníků, chybějící ovulace, nemožnost otěhotnět... A není to jen o stavu mysli, takové to "věř a víra tvá tě uzdraví". Jedná se o fakta podložená vědeckými studiemi, které se jednohlasně shodují že hormonální jóga má výborné účinky a lékaři ji shodně doporučují.                                                                                                                                                                                                                                    Jedná se o zhruba 30 minut dlouhou sestavu, kterou je potřeba cvičit nejlépe každý den, po několika měsících na "udržovačku" pak alespoň 4x týdně. Kvůli certifikátům a autorským právům není možné nikde najít video, jak sestavu cvičit, a vzhledem k použitým technikám bych to považovala i za nevhodné. Je potřeba absolvovat kurz hormonální jógy, já jsem byla na víkendovém kurzu v Praze. Vedla ho úžasná lektorka Adéla Asteria Bavlšíková, která skvěle vysvětlila techniky dýchání i cvičení, dohlížela na to, abychom vše dělaly správně a poskytla nám materiály k domácímu cvičení sestavy. Kupodivu to ani nebylo nudné :)                                                                                                                                                                    Cvičila jsem tedy denně doma a čekala, co se bude dít. V té době (před kurzem) mi už občas začala chodit menstruace, podle lékaře i probíhala ovulace,  ale já sama jsem nikdy nezažila pozitivní ovulační test, a cykly byly velmi rozházené - jednou 40 dní, jindy 60, jindy zase jinak. Po měsíci cvičení hormonální jógy jsem dostala poprvé menstruaci přesně po 28 dnech, a za dva týdny následoval i první pozitivní ovulační test :) Za dva měsíce jsem si všimla, že mám najednou velmi husté a mnohem delší a zdravější vlasy, cítila jsem se mnohem lépe, moje tělo začalo fungovat a s tím už se dalo pracovat :) Od té doby jsem měla cyklus vždy dlouhý 28-30 dní, nikdy více. I ve chvíli, kdy jsem cvičení začala trochu flákat, moje tělo stále fungovalo. Kurz stojí sice kolem 3000 Kč, proto jsem chvíli váhala, jestli mi to za to stojí, ale dnes to považuji za nejlépe utracené peníze :)                                                                                                                                                                                                                                                                           
Kontryhelový čaj                                                                                                                                                                                                                                                                                         
Kontryhelový čaj prý pozitivně ovlivňuje menstruační cyklus a podporuje ovulaci. Proto i tento čaj jsem musela zařadit na seznam svých každodenních rutin. Nejenže skvěle chutná, ale myslím, že i funguje. Pila jsem ho 3x denně, měl by se pít jenom do ovulace a poté přestat, ale já jsem ho dál pila 1x denně i po (odhadované) ovulaci. Rozhodně přispěl k tomu, aby se mé tělo nastartovalo. Navíc stojí pár korun, takže je dobré ho pít i jen tak "co kdyby" :)                                                                                                                                                                                   
Ovulační testy, sledování ovulačních příznaků                                                                                                                                                                                                                           
Jak už jsem zmínila v sekci hormonální jógy, přestože jsem podle lékařů ovulaci měla, nikdy jsem neviděla pozitivní ovulační test, ani nic co by se mu podobalo. Vyzkoušela jsem snad všechny možné značky a kupodivu jediné testy, které byly dostatečně citlivé na to, aby ukázaly pozitivní výsledek v době ovulace, bylo velké balení no name testů zakoupené přes E-Bay. Myslím, že balení 50 ks stálo kolem 250 Kč. Jejich důvěryhodnost je na pováženou, ale pokud máte stejný problém se stále negativními testy, stojí to za vyzkoušení.     
Pokud jde o další příznaky ovulace, já jsem se naučila rozpoznat ovulační bolest (střídá se každý měsíc levý a pravý vaječník), také by žena v době ovulace měla mít čirý táhlý hlen (nebo také mokro v kalhotkách) a děložní čípek by se měl posunout více dolů, takže je snáz dosažitelný prsty, a měl by být otevřený.                                                                                                                                                                                                                                                         
Gel Conceive plus                                                                                                                                                                                                                                                                                      
Velké množství lubrikačních gelů je při snaze otěhotnět nevhodné. V jedné diskuzi jsem náhodou narazila na zmínku o gelu na podporu otěhotnění Conceive plus. Nechápala jsem proč (a všichni ostatní na tom byli stejně) ale z nějakého důvodu s použitím tohoto gelu zhruba 90% žen zázračně otěhotnělo. Objednala jsem ho tedy taky, i když si vážně nemyslím, že bychom s lubrikací měli problém. S dávkovačem na 8 použití stál kolem 500 Kč, říkala jsem si, že když to nebude fungovat, tak se svět nezboří. Několik měsíců mi ležel v šuplíku a nemohla jsem se odhodlat ho použít. Také jsem o něm nechtěla říkat partnerovi, protože on lubrikační gely nemá rád, a není tak snadné ho zavést nepozorovaně, když má být použit maximálně 10 minut před stykem :) Nakonec jsem gel použila skutečně jen jednou a z nějakého důvodu to vyšlo!!! :) Sice už se nikdy nedozvíme, jestli to bylo díky gelu nebo shoda náhod, ale rozhodně to za vyzkoušení stojí.                                                                                                                                                                                                                                     
Prstíčková metoda                                                                                                                                                                                                                                                                                    
Byla mi doporučena mojí známou, že si o tom mám přečíst něco na internetu. Prý pomáhá ve většině případů. Už samožný název zní děsivě, ale pustila jsem se do hledání. V podstatě jde o to, že poté, co má muž orgasmus, se dovnitř zasune jeden prst a to sperma se nějak "dostrká" k děložnímu čípku. Mělo by se "nacpat" hlavně k tomu otvoru v něm, protože pak spermie mají lepší přístup, někde jsem i četla, že někdo může mít otvor v čípku naplácnutý na stěně a proto tam sperma neproudí. Nevím, co si o této metodě myslet, několikrát jsme ji zkusili, jestli přispěla k otěhotnění nebo ne, to už se nedozvíme, ale chtěla bych věřit tomu, že jsem něco takového nedělala zbytečně :)                                                                                                                                                                                                                                                       
Dovolená                                                                                                                                                                                                                                                                                                       
Znáte to, když už zkusíte úplně všechno, nic nepomáhá, a zbývá vám jedna poslední možnost před tím, než to vzdáte? Tak to pro nás byla dovolená. Né že bychom to pak vzdali, spíš už jsme nevěděli, co ještě udělat jinak, aby se zadařilo. Čekala nás 3 týdenní dovolená, slíbili jsme si, že se budeme poctivě snažit každý den, žádné výmluvy, že jsme unavení z práce a tak :) Takže jsme odjeli do Afriky, do toho neskutečného horka, kde se nedá ani dýchat, natož existovat, natož mít sex. Takové to, že se jdete osprchovat, pak vyjdete ze sprchy, osušíte se, a během několika VTEŘIN jste úplně mokří od vlastního potu... I přesto jsme se snažili na to nemyslet a kdykoliv se alespoň o kousek ochladilo (hahaha), jsme se pustili do výroby našeho potomka :) Bylo to vyčerpávající --- a hlavně úplně zbytečné :-D Protože po přijezdu domů jsme zjistili, že jsem těhotná, a to více než tři týdny, takže jsem otěhotněla těsně před odjezdem na dovolenou a vůbec jsme to netušili :) Ale jinak věřím tomu, že by to vyšlo! :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
Na závěr bych ráda dodala, že pokud těhotenství vázne, pak to skutečně není jen o tom změnit jednu věc a věřit že to vyjde. Většinou se jedná o kombinaci několika faktorů, které si musí správně "sednout". Nám to trvalo více než rok a půl. Samozřejmě jsou páry, kterým to trvá 5 let a více. Jenže když jste oba mladí, úplně zdraví, se skvělými dispozicemi k otěhotnění a všichni vám říkají, že jste ten typ, kterému to půjde samo, pak nechápete, kde je problém a co děláte špatně. Byli jsme krůček od Centra asistované reprodukce... My vážně neumíme být trpěliví a tohle byl boj, který jsme naštěstí vyhráli. Za měsíc se nám má narodit naše první dcerka a ten pravý boj teprve začne :)         

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky